Personlig udvikling,  Spiseforstyrrelse/recovery,  Træning og sundhed

Nu træner jeg for velvære

18209520_10155412543240209_352308640_oNogle gør det for at tabe sig. Andre for at tage på. Nogle gør det for større muskler. Andre for en lidt mere tonet krop. Uanset hvad ens motiv med træningen er, tror jeg det vigtigste af alt er, at man gør det klart for sig selv, hvad man gerne vil. Det vil helt sikkert blive sværere at holde motivationen oppe, hvis ikke man er helt sikker på, hvad det er, man ønsker at få ud af det.

For mig personligt handler træning primært om velvære og om at få mere energi i hverdagen, da jeg hverken trænger til at tabe mig eller tage på. Og så er det da en dejlig bonus, at kroppen kommer til at se bedre og mere tonet ud ved at træne.

Noget, som jeg betragter som utrolig vigtigt er, at man har det godt med sig selv, uanset hvilken størrelse, man er. Man bør ikke hele tiden måle sin succes ud fra antallet af gange man får trænet eller størrelsens på ens røv eller muskler.

En kæmpe forskel for mig i forhold til tidligere er, at jeg ikke længere træner for at “straffe” mig selv, og jeg er udmærket klar over, at min egen succes ikke afhænger af, hvordan jeg ser ud, hvad jeg har spist, eller hvor mange gange jeg er i fitness på en uge. Jeg gør det med det primære formål at få det bedre – både fysisk såvel som mentalt. Jeg er ikke besat af at skulle holde øje med, hvor mange kalorier jeg forbrænder. Og hvorvidt jeg forlader fitness centret og har løbet endnu længere og med en endnu højere intensitet i forhold til sidste gang er i og for sig ikke så vigtigt.

Det vigtige er, at jeg kommer af sted og kan nyde følelsen i kroppen bagefter. Selvfølgelig presser jeg mig selv under træningen, men jeg har også lært, at der er forskel på at presse sig selv ved at gøre noget, der i princippet er dårligt for kroppen, og gøre noget, fordi man ønsker både sig selv og kroppen det bedste.

Før i tiden pressede jeg mig selv uden at tænke på, hvad der var godt eller dårligt for min krop. Jeg var i bund og grund ligeglad, så længe det gav mig de resultater på vægten, jeg ønskede. Og rigtigt nok, tabte jeg mig ved det, men gjorde det mig til at gladere menneske? – NEJ! I virkeligheden blev jeg bare mere frustreret, hver gang jeg oplevede tilbagegang i min træning via en dårligere tid/distance på løbebåndet eller så en stigning på vægten.

I dag har jeg den indstilling, at jeg skal træne for at værdsætte min krop – ikke for at ødelægge den. Jeg ved godt, at jeg ikke trænger til at tabe mig, og derfor gør jeg det heller ikke af den grund. Dermed ikke sagt at man ikke sagtens kan træne for at tabe sig og få det godt på den måde – man skal bare huske at spise ordentligt og være god ved sig selv og sin krop – huske at mærke efter.

Problemet for mig dengang var, at jeg netop ikke trængte til at tabe mig – tværtimod. Og samtidig fik jeg slet ikke den næring, min krop havde brug for til at kunne bevare et sådant aktivitetsniveau. I virkeligheden blev min krop bare mere og mere svækket.

Ved at have fået en ny indstilling til træning, betyder det ikke alene, at jeg nu kommer afsted flere gange i ugen. Det er samtidig en befrielse ikke at behøve banke mig selv oveni hovedet, hver gang jeg ikke mener, jeg ikke har gjort det “godt nok”. Jeg ved, at min energi ikke kan være den samme hver gang, og nogle dage er det altså bare sværere at finde motivationen. Derudover sørger jeg selvfølgelig for at spise rigeligt med mad, så jeg rent faktisk har energien til at træne.

Der er simpelthen SÅ mange faktorer, der spiller ind. Det har for eksempel meget at sige, hvad vi spiser, og hvordan vores kroppe er bygget. Man kan sagtens være sund og stærk uden at kunne løbe 10 km eller holde planken i over et minut ad gangen. Og som sagt, er det helt individuelt, hvad vi ønsker med træningen. Jeg laver en blanding af cardio og vægttræning, da jeg både ønsker en god kondition og stærkere, mere tonet krop.

Men som sagt, det ALLERvigtigste er at have en god grundlæggende selvtillid, som gør, at du har det godt med sig selv uanset hvad. Selvfølgelig er det godt at træne, men hvis du ikke lige kommer afsted lige mange gange hver uge, er det altså ikke nogen katastrofe. Og det bør ikke have nogen indflydelse på, hvordan du har det med dig selv. Det kan til gengæld godt komme til at have en betydning, for hvor meget energi du har. Og det er også bevist, at træning kan gøre dig gladere. Men igen – det handler om at finde den rette balance – både for kroppen og din psykes skyld.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.